O čom informovať svadobných hostí

O čom informovať svadobných hostí

S blížiacou sa svadobnou sezónou sa blížia aj otázky od hostí. Predstavte si, že máte svadbu pre 100 hostí, keby vám len každý piaty napíše 2-3 otázky, koľko času strávite konverzáciami o tom istom. Hostí zaujíma, kde bude hostina, ako sa tam dostanú, kde budú bývať, čo budú platiť až po otázky ako napríklad, či si majú obliecť červené alebo marhuľkové šaty alebo či si dať francúzsku manikúru alebo farebný gél lak. Naozaj, od hostí môže prísť skutočne hocijaká otázka. Všetky v tomto článku samozrejme nedokážem pokryť, ale posnažím sa spomenúť všetky najčastejšie otázky, ktoré od hostí prichádzajú. 

Je viacero spôsobov, ako ich so svojimi hosťami zdieľať. Môžete si spraviť webstránku, rozposlať mail, vytvoriť FB skupinu, poslať do spoločného alebo osobitného chatu. Môžete to niekomu aj vytlačiť, ak nepoužíva žiadne moderné technológie, pošlite im to telegramom, sovou, holubom… hocijak, len nech to majú a nech vám dajú pokoj. Aale nie…, verte mi, však, že do štádia: „nikto sa ma už nič nepýtajte!“ krátko pred svadbou môžete veľmi ľahko dospieť, ak hostia nebudú mať základné info. Skutočne tesne pred svadbou na tieto všetky otázky nebudete mať čas ani nervy. 

Ako zvyčajne som sa trošku rozkecala, takže, aby som vás trochu ušetrila toho trápenia, na konci článku nájdete aj krátke body k obsahu vášho informačného oznamu. 

Miesto konania

Asi úplne základná informácia je samozrejme adresa, kde sa bude konať obrad a hostina. Je super, keď vložíte aj link na Google Maps. Spomeňte, či sa obrad a hostina konajú na tom istom mieste. 

Ubytovanie 

Je veľmi pravdepodobné, že nie všetci hostia sú z mesta alebo okolia mesta, kde sa bude konať vaša svadba. To znamená, že sa budú musieť niekde pred svadbou a po nej ubytovať. V prvom rade treba dať vedieť, či je ubytovanie zabezpečené alebo nie

Ak ubytovanie nie je zabezpečené, treba to tiež vyslovene napísať, aby niekto nepredpokladal, že je a príde a nebude sa kde mať ubytovať. Áno, aj také sa stáva. 

Ak ubytovanie je zabezpečené treba poskytnúť všetky detaily, kde je zabezpečené, ideálne s linkom na hotel/chatu/penzión/AirBnB…, ktoré ste zabezpečili. 

Ďalšia dôležitá informácia, ktorou predídete zbytočným nedorozumeniam je o tom, kto ubytovanie platí a na ktoré noci. Je veľa možností, ako sa môžete rozhodnúť. Môžete napríklad hradiť ubytovanie iba rodine a zvyšok si platí sám, alebo ho môžete pokryť všetkým, alebo zaplatiť iba na noc po vašej svadbe, alebo na obe noci, pred aj po svadbe…Všetko tam však treba vypísať. 

Dobré je spomenúť aj to, či musia sami zavolať do hotela alebo iného ubytovania a potvrdiť si to (tento postup vám uberie mnohé starosti ale nebudete mať až taký dobrý prehľad) alebo či tieto informácie budete zbierať vy a potom nahlásite ubytovaniu.

Odporúčam tiež spomenúť časy check-inu a check-outu z izieb. Ak je napríklad check-in krátko pred začiatkom obradu, hostia by už mali pricestovať “vyfintení” alebo ak je neskôr, budú mať čas na fintenie na izbe. Keďže budú ľudia partyovať až do rána, check-out o 11:00 môže byť prekvapivo skoro, tak nech vám alebo im hotel nenaúčtuje kvôli tomu ďalšiu noc. 

Ak je napríklad k dispozícii fitko, bazén wellness a podobne, spomeňte to tiež, nech nie sú smutní, že si nedoniesli plavky alebo svoje nové legíny na cvičenie.

Ak je v rámci ubytovania zabezpečená nejaká strava, napríklad raňajky, alebo ak tam zabezpečená nie je, treba to napísať, lebo viete ako… hostia sa budú niečo domnievať a vzniknú nedorozumenia. 

Zdroj: Pexels

Doprava

S ubytovaním a miestom konania samozrejme úzko súvisí aj spôsob dopravy. Hostí bude zaujímať, ako sa majú dostať na obrad a ako sa z obradu dostanú na hostinu. Bola som už na svadbe, kde nás od ubytovania bral autobus na obrad a z obradu na hostinu a potom v noci ešte aj naspäť domov. Ale bola som aj na takej, kde nebola zabezpečená žiadna doprava a ľudia sa presúvali taxíkmi alebo sa niektoré autá párkrát otočili, aby vyzdvihli hostí, ktorí ešte čakali na odvoz. Hostia potrebujú vedieť, či musia brať auto a budú teda musieť spomedzi seba vybrať jedného obetného baránka – šoféra, alebo ich všade povozí autobus. 

Ak nezabezpečujete autobus pre svojich hostí alebo ho nezabezpečujete pre všetkých, ostatným musíte dať vedieť možnosti parkovania. Keď si zoberiete, že máte 100 hostí (áno, používam toto číslo stále lebo sa mi s ním dobre počíta), a autobus máte pre 50 z nich, ďalších 50 pôjde autami, čo je v ideálnom prípade minimálne 10-15 áut, ktoré musia niekde blízko, legálne, bezpečne a ideálne bezplatne zaparkovať. A to je nie vždy možné priamo pri obradnom mieste alebo sále a treba teda vopred nájsť vhodnú alternatívu. Vyhnete sa tak zbytočným zdržaniam.  

Časový harmonogram

Ak zabezpečujete spoločný autobus, napríklad z miesta obradu na hostinu, dajte hosťom vopred vedieť čas a miesto odchodu autobus. Lebo niektorí tam možno nechtiac zostanú a budú sa musieť dopraviť taxíkom alebo inými spôsobmi a môžu veľmi meškať (toto sa určiteeee nestalo na našej svadbe).

Je taktiež dobré pripomenúť čas začiatku obradu a napísať aj začiatok programu resp. večere na mieste hostiny. Najmä ak niektorí prichádzajú samostatne autami, aby vedeli, dokedy najneskôr by sa tam mali dostaviť. 

V prípade, že máte nejaké časové obmedzenie týkajúce sa zábavy, buď od DJa, priestorov cateringu a pod., dajte to ľuďom dopredu vedieť, budú možno o niečo menej sklamaní, keď zrazu o štvrtej ráno zaznie „Záverečná“ a prestane hrať hudba. 

Zdroj: Pexels

RSVP 

Dátum RSVP

RSVP a.k.a. “Répondez, s’il vous plaît” je celkom kľúčové pri vašom ďalšom plánovaní, záleží od toho množstvo zákuskov, veľkosť torty, počet izieb na ubytovanie a mnoho ďalšieho. Preto vždy odporúčam zvoliť dátum na potvrdenie účasti mesiac až mesiac a pol pred dátumom svadby. Treba počítať s tým, že mnohí hostia neodpovedia vo vami danom termíne a budete ich musieť ešte týždeň alebo dva obháňať, aby vám potvrdili účasť. Jednoducho nastaviť si to tak, aby ste tie 2 až 3 týždne pred svadbou už mali úplne finálny počet hostí a môžete všetko popotvrdzovať všetkým dodávateľom.

Len pre predstavu, my sme pozývali 135 ľudí a na svadbe sme ich mali nakoniec 101. To je v podstate o štvrtinu menej hostí a financií, ktoré by sme zbytočne vyhodili, keby sme nevedeli, že neprídu v dostatočnom predstihu. To sa už ale trošku zamotávam, takže bod č.1 je určiť si dátum na RSVP mesiac až mesiac a pol pred svadbou.

Jedlo

Ak máte hlavné jedlo na výber, požiadajte hostí, aby vám svoj výber oznámili spolu s potvrdením účasti. Môžete pridať aj niečo mierne pasívno-agresívne 😀 v tom zmysle, že (ak napríklad máte na výber bravčové a kuracie), ak nemajú žiadnu preferenciu, tak budú mať bravčové. Nech si sami na to dohliadnu pre prípad, že nechcú jesť bravčové.

Alergie

Spýtajte sa tiež na potravinové alergie a iné dietologické obmedzenia, ktoré treba zohľadniť pri večeri. 

Plus one

Možno je to trošku nepríjemné, ale v prípade, že nepozývate každého slobodného s polovičkou, resp. s  plus one hosťom, dajte im to kľudne týmto spôsobom vedieť. Kľudne to odôvodnite, že z kapacitných alebo finančných dôvodov, bohužiaľ, nemôžete mať viac hostí a preto nemôžete pozvať všetkých hostí aj s ich polovičkami, okrem tých, ktorých ste menovite pozvali. Samozrejme je slušné a zvykom pozvať partnera ak je to dlhodobý partner alebo partnerka, hoci nie sú zosobášení. 

Možno je trošku nepríjemné to takto oznámiť, ale verte mi, že je to menej nepríjemné ako keď vám týždeň pred svadbou kamoš povie, že sa so Zuzkou už veľmi tešia na svadbu (pričom vy ste o žiadnej Zuzke doteraz nepočuli a už vôbec s ňou na svadbe nerátate). 

S tým súvisí aj moja ďalšia rada. Pri rozosielaní pozvánok odporúčam na obálku napísať jednotlivé mená ľudí, ktorých z danej adresy pozývate. Napríklad sa môže stať, že pozývate len uja a tetu, hoci ich dve dospelé dcéry s nimi ešte bývaju, lebo chodia na vysokú školu, ale máte jednoducho menšiu svadbu, kde pozývate len ujov a tety a bratrancov a sesternice nie. Ak na obálku napíšete Milí ujo Ferko a teta Blažena…. pravdepodobnejšie sa tak vyhnete trapasu, že do sály napochodujú aj dve sesternice, pre ktoré nemáte ani len stoličku a nie ešte celú večeru.

Špeciálne požiadavky

Ak máte nejaké špeciálne požiadavky, aby nenosili kvety, aby doniesli iba jednu ružu, aby využili napríklad službu laskykvet namiesto nosenia kytíc na obrad, aby napríklad doniesli žreby namiesto kvetov, nenosili hmotné ale finančné dary a podobne, tak toto je presne miesto, kde to treba uviesť. Ak je napríklad zvykom rodiny nosiť torty na svadbu a vám sa tento zvyk až tak nepáči, požiadajte ich, aby žiadne torty nenosili. Resp. ak vám tento zvyk neprekáža, je dobré ich požiadať, aby vám dali vedieť, že chcú tortu priniesť. Môžete o to znížiť počty zákuskov alebo zmenšiť svadobnú tortu, aby ste nemuseli zbytočne plytvať jedlom. 

Aj keď nemáte nejaký špeciálny dresscode je dobré to napísať, že dresscode je semi formal, čo je ten tak typický dresscode na slovenských svadbách, kde páni majú tmavé obleky, bielu košeľu a voliteľnú kravatu či motýlik a dámy môžu mať dlhé ale aj koktejlové šaty. Ak by vám to malo vyslovene pokaziť deň, kľudne sem napíšte, že žiadate dámy, aby si neobliekali biele šaty, hoci podľa mňa by toto mala každá hostka vedieť. Ak od hostí očakávate nejaký uvoľnenejší alebo naopak elegantnejší dresscode, dajte im to vedieť. Takisto už som sa stretla aj s takou svadbou, kde ženích a nevesta požiadali všetkých hostí, aby prišli v čisto čiernom oblečení, takže aj o takéto niečo môžete hostí požiadať. 

Ak ešte budú nejaké opatrenia kvôli COVID-19, je dobré to spomenúť, aby nevznikli zbytočné komplikácie. 

Ak je na svadbe niečo iné (napríklad z náboženských alebo iných dôvodov sa nepodáva určitý druh mäsa, alebo sa mäso nepodáva vôbec) alebo je na nej niečo nezvyčajné oproti typickým slovenským svadbám. Dajte to vedieť vopred nech za vami na svadbe nechodí ujo Ferko a nepýta sa vás, kedy už vyložia bravčové rezne (už stačí, že ste museli usadiť a nakŕmiť jeho dve dcéry 😀 ).

Ešte jedna, nie až tak typická požiadavka na Slovensku, býva žiadosť prísť bez detí. Je to mierne kontroverzná požiadavka, ale ak ste z nejakého dôvodu rozhodnutí mať takúto svadbu a ochotní obetovať hostí, ktorí bez detí prísť nechcú alebo nemôžu, určite to pripomeňte aj tu, hoci ste už o tom možno všetkých hostí-rodičov informovali predtým. 

Zdroj: Pexels

Rôzne

Pekným detailom vášho mailu, listu, sovej pošty alebo čohokoľvek čím budete tieto informácie posielať, je vaša spoločná fotka. Je dosť možné, že vás viacero hostí nepozná oboch a je fajn, keď vás oboch uvidia vopred na fotke. 

V prípade, že máte svadbu v nejakom staršom kostole v lete, pripomeňte hosťom, aby si zobrali niečo na seba, lebo tam môže byť zima. Uvidíte, že vám všetky hostky v letných šatočkách na ramienka v mrazivom kostole budú za túto pripomienku vďačné. To isté platí aj o obuvi, ak máte napríklad obrad v horšom teréne, napríklad na tráve, dajte to hosťom vedieť, nech si majú možnosť zobrať náhradnú obuv. 

Bude nejakým spôsobom zabezpečený babysitting/animátori/miestnosť na spanie pre malé deti alebo detský kútik? Dajte rodičom vedieť, že so sebou nemusia vláčiť tie tri kufre hračiek, farbičiek, omaľovániek a mobilný dom, aby ich dieťa obsedelo aspoň pri tom jednom tanci, ktorý si spoločne chcú zatancovať a malo si kde pospať. 

Takisto nie úplne štandardná vec na slovenských svadbách, ale ak máte napríklad platený bar alebo čiastočne platený bar. Dajte to hosťom vedieť, aby si zobrali peniaze a neboli nemilo prekvapení na mieste.  

Keď som sa vás na Instagrame pýtala, čo by ste radi dali hosťom vedieť pred svadbou okrem zákazu bielych šiat, jedna z vás spomenula, že by dala vedieť hosťom, aby sa najedli, lebo večera je naozaj až večer. Kľudne im iba odporučte, aby sa aj naobedovali, lebo večera bude až napríklad o 18:00. Ak bude z nejakých dôvodov ešte neskôr, upozornite na to. 

A tu je tá sľubovaná osnova základných informácií do mailu. Je to spravené trošku štýlom úradného formulára takzvane “nehodiace sa preškrtnite”, ale veď to pochopíte. Samozrejme odporúčam trošku to obkecať a nenapísať to ako Sheldon Cooper 😀

Osnova mailu

Miesto konania

Adresa miesta obradu:

Adresa miesta hostiny: 

Ubytovanie

Ubytovanie je/ nie je zabezpečené pre…. 

Názov a adresa ubytovania: 

Ubytovanie hradia/nehradia snúbenci na jednu/dve noci. 

Záujem o ubytovanie treba nahlásiť snúbencom/priamo ubytovaniu.

Čas check-in: 

Čas check out: 

K dispozícii je aj fitko/bazén/wellness…

V cene ubytovania sú/nie sú zahrnuté raňajky.

Doprava

Dopravu z ubytovania na obrad zabezpečujú snúbenci/svadobčania sami.

Dopravu z obradu na hostinu zabezpečujú snúbenci/svadobčania sami.

Po skončení hostiny bude/nebude k dispozícii auto na rozvoz svadobčanov.

Parkovanie je/nie je k dispozícii bezplatne pred miestom obradu.

Parkovanie je/nie je k dispozícii bezplatne pred miestom hostiny.

Parkovanie na mieste obradu/hostiny je možné tu: (adresa a ideálne aj mapa)

Časový harmonogram

Začiatok obradu: (čas)

Začiatok hostiny: (čas)

Odchod autobusu na obrad z … (odkiaľ) o … (čas)

Odchod autobusu na hostinu z miesta obradu: (čas)

Koniec hostiny: (čas)

RSVP

Dátum dokedy potvrdiť účasť: (mesiac až mesiac a pol pred svadbou)

Aké hlavné jedlo si vyberáte?

Máte alergie, intolerancie alebo iné dietologické obmedzenia? 

Prosíme o pochopenie, že z finančných/kapacitných dôvodov hostí pozývame bez svojich polovičiek, okrem prípadov, kedy boli menovite pozvaní/pozvané.

Špeciálne požiadavky

Prosím nenoste kvety/prineste iba jednu ružu/darujte nám namiesto kvetov radšej žreby.

Ak by ste nám chceli priniesť tortu, dajte nám o tom prosím vopred vedieť. 

Dresscode: semi formal/ (nejaké iné požiadavky)

Obmedzenia spojené s pandémiou COVID-19:

Na svadbe sa z … dôvodov nepodáva ….

Prosím príďte bez detí.

Rôzne

(spoločná fotka snúbencov)

Keďže obrad sa bude konať v staršom kostole, v ktorom je chladno, odporúčame si vziať niečo na oblečenie navyše.

Keďže obrad sa bude konať na tráve, prosíme, vezmite to do úvahy pri výbere obuvi.

Na svadbe bude/nebude zabezpečený babysitting/detský kútik/animátori/miestnosť na spanie pre malé deti.

Alkohol na svadbe nebude podávaný, v prípade záujmu si ho môžete sami zakúpiť na bare.

Odporúčame sa v deň svadby aj naobedovať, lebo hostina začína približne o 19:00.

Ak vám ešte niečo napadlo, čo v mojom zozname chýba, dajte mi o tom vedieť nižšie v komentároch. 

Ďalšie
články